چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم

21 خرداد 1402
0 دیدگا

چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم آموزش نحوه ارسال

چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم تا از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کنیم. آقای محمد اسدیان، یکی از کارشناسان بخش خدمات اظهارنامه مالیاتی تیم تیک تکس به شما پاسخ می دهد. ایشان در پاسخ به این سوال، به آموزش نحوه ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد اشخاص حقیقی صاحبین مشاغل پرداختند.

ویدیو آموزش ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی

سایت ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی

زمانیکه قصد ارسال اظهارنامه مالیاتی دارید باید از درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان مالیاتی اقدام کنید. این سامانه در راستای دولت الکترونیک ایجاد شده است و آدرس آن my.tax.gov.ir می باشد. شما با ورود به این آدرس می توانید اطلاعات شناسایی خودتان را وارد کنید و وارد سامانه اظهارنامه مالیاتی شوید.

سایت اظهارنامه مالیاتی

نحوه ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی

ابتدا نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید. توجه کنید، نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی آنها و برای اشخاص حقوقی، شناسه ملی می باشد. سپس اعداد و حروف تصویر امنیتی را عین همان تصویری که به شما نمایش می دهد وارد کنید.
سپس برای شما یک عدد 6 رقمی پیامک می شود که باید در کادر باز شده وارد کنید. در صورتیکه این عدد را درست وارد کنید، وارد سامانه می شوید. شما با موفقیت وارد سامانه مربوط به ثبت و ارسال اظهارنامه مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور شده اید.

اظهارنامه یا تبصره ماده 100

اگر شما شخص حقیقی باشید، گزینه ارسال اظهارنامه یا استفاده از تبصره ماده 100 وجود خواهد داشت. شما می توانید این گزینه را انتخاب کنید و از مزایای آن استفاده کنید. درصورتی که قصد استفاده از تبصره ماده 100 را دارید حتما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مشاهده و پرینت پرونده های اظهارنامه مالیاتی

مشاهده سوابق اظهارنامه مالیاتی سالهای گذشته کار سختی نیست. با استفاده از راهنمای زیر می توانید سوابق اظهارنامه مالیاتی خودتان را مشاهده کنید و پرینت بگیرید. مشاهده پرونده های اظهارنامه مالیاتی به صورت زیر عمل کنید:
از منوی سمت راست، وارد گزینه فهرست پرونده های مالیاتی شوید
گزینه پرونده های عملکرد و ارزش افزوده را انتخاب کنید
در این قسمت شما می توانید پرونده هایی که در خصوص شما وجود دارد را مشاهده کنید.
در صورتیکه اولین سال ثبت اظهارنامه شما باشد، برای شما پیام “توجه ! شما تاکنون اظهارنامه ای ثبت نکردید” نشان داده می شود.

سال عملکرد در فرم اظهارنامه مالیاتی چیست

یکی از سوالات اظهارنامه، سال عملکرد می باشد. در حال حاضر که در تاریخ 21 خرداد 1402 قرار داریم، باید گزینه 1401 را انتخاب کنید. یعنی شما قصد ارسال اظهارنامه سال مالی 1401 را دارید.

نوع فعالیت در فرم اظهارنامه مالیاتی

منظور از نوع فعالیت، همان نوع کسب و کار شما می باشد. باید از گزینه هایی که لیست شده است، یک مورد را انتخاب کنید. اگر نوع فعالیت شما، در گزینه های لیست شده نبود، گزینه سایر را انتخاب کنید.

انواع اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

هنگام ثبت اظهارنامه مالیاتی دو نوع اظهارنامه وجود دارد. گزینه 1، فرم تبصره 100 و گزینه 2، اظهارنامه می باشد. شما متناسب با شرایط کسب و کارتان و میزان فروش کالا و خدمات تان می توانید یکی از این دو گزینه را انتخاب کنید.

تبصره ماده 100 چیست

تبصره ماده 100 را زمانی می توانید انتخاب کنید که میزان فروش کالا و خدمات شما در سال مالی، کمتر از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان باشد. اگر تردید دارید که شما باید این فرم را تکمیل کنید یا خودتان را جزو گروه دوم یا سوم معرفی کنید، با کارشناسان تیک تکس تماس بگیرید. به این منظور از تیم تخصصی خدمات اظهارنامه مالیاتی تیک تکس کمک بگیرید.

 

اشخاص حقیقی مشمول چند گروه می شوند

در فرم اظهارنامه مالیاتی، اشخاص حقیقی را به 3 گروه تقسیم بندی می کند. اشخاص حقیقی گروه اول ، گروه دوم و گروه سوم، در این فرم تعریف شده اند. در ادامه با 6 نوع فرم اظهارنامه حقیقی بیشتر آشنا شوید:
فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه اول
فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه دوم
فرم اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه سوم
فرم اظهارنامه مشارکتی حقیقی گروه اول
فرم اظهارنامه مشارکتی حقیقی گروه دوم
فرم اظهارنامه مشارکتی حقیقی گروه سوم

منظور از اظهارنامه مشارکتی حقیقی چیست

اگر شما در کسب و کارتان شریک تجاری دارید، باید اظهارنامه مشارکتی را ارسال کنید. در صورتیکه شما به صورت انفرادی یک واحد اقتصادی را اداره می کنید، جزو اشخاص حقیقی می باشید.
قوانین اظهارنامه های مشارکتی حقیقی با اظهارنامه اشخاص حقیقی تفاوت هایی دارد. پیشنهاد می کنم برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکردتان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

گروه اول شامل چه اشخاصی می شود؟

این گروه شامل 7 دسته کسب و کار می شوند که این 7 دسته فارغ از هر شرطی شامل گروه اول می باشند.
صرافی ها
فروشگاههای زنجیره ای
دارندگان کارت بازرگانی
صاحبان واحدهای تولیدی و بهره بری
کلینیک های تخصصی و بیمارستان ها
موسسات حمل و نقل موتوری، هوایی و دریایی
موسسات حسابداری و خدمات مالی و انفورماتیک و موسسات حسابرسی

علاوه بر این 7 دسته اگر یکی از شرایط زیر را دارید نیز در گروه اول قرار می گیرید:
اگر درآمد فروش کالا و خدمات شما براساس اظهارنامه عملکرد 2 سال گذشته بالای 15 میلیارد تومان باشد.
اگر درآمدی که در برگه قطعی مالیات ابلاغی سال گذشته شما بالای 15 میلیارد تومان باشد.

گروه دوم شامل چه اشخاصی می باشد؟

در صورتیکه یکی از شرایط زیر را داشته باشید، در این گروه اشخاص قرار می گیرید:
اگر درآمد فروش کالا و خدمات شما براساس اظهارنامه عملکرد 2 سال گذشته بین 5 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان باشد.
اگر درآمدی که در برگه قطعی مالیات ابلاغی سال گذشته شما بین 5 میلیارد تومان تا 15 میلیارد تومان باشد.

گروه سوم شامل چه اشخاصی می باشد؟

در صورتیکه جزو گروه اول و دوم قرار نگرفته باشید، جزو گروه سوم قرار می گیرید.

در این مقاله به آموزش اینکه چگونه اظهارنامه مالیاتی پر کنیم پرداختیم. به نکاتی در این خصوص اشاره کردیم که باید از آنها اطلاع داشته باشید. اگر در خصوص ارسال اظهارنامه مالیاتی سوالی دارید، از مشاوره رایگان اظهارنامه مالیاتی تیک تکس استفاده کنید. ما در تیم خدمات اظهارنامه مالیاتی بهترین روش ارسال اظهارنامه مالیاتی را استفاده می کنیم. برای جلوگیری از پرداخت هزینه های اضافی، با ما تماس بگیرید.

تیک تکس

ثبت نام برای کاربران جدید فعال نیست!

%10 از هر سفارش، به عنوان هدیه به کیف پول شما واریز میشود

Call Now Button